Ναός Αγίων Αναργύρων στο Κορωπί, άποψη από δυτικά. Διακρίνεται το ακαλαίσθητο υπόστεγο που προσετέθη στον ναό. (Φωτογραφία: Χρ. Κοντογεωργοπούλου)
Ναός Αγίων Αναργύρων στο Κορωπί, άποψη από δυτικά. Διακρίνεται το ακαλαίσθητο υπόστεγο που προσετέθη στον ναό. (Φωτογραφία: Χρ. Κοντογεωργοπούλου)
Ναός Αγίων Αναργύρων στο Κορωπί, βόρεια όψη. Διακρίνονται οι πελώριες αντηρίδες που παραμορφώνουν το εξωτερικό του ναού. (Φωτογραφία: Χρ. Κοντογεωργοπούλου)
Ναός Αγίων Αναργύρων στο Κορωπί. Εσωτερικό. Το τριμερές Ιερό, των μεσοβυζαντινών χρόνων, με τις ψηλές αναλογίες και τη θολωτή του κάλυψη. (Φωτογραφία: Χρ. Κοντογεωργοπούλου)

Ανάργυροι, Άγιοι, Κορωπί

Περιοχή: Κορωπί
Τύπος: Ξυλόστεγη βασιλική
Χρονολογία: βυζαντινή φάση

Περιγραφή:

Λίγο έξω από το Κορωπί, και απάνω στον παλαιό δρόμο που συνέδεε το χωριό με τη Βραώνα (θέση Σκουπέρη), βρίσκεται η ιδιότυπη εκκλησία των Αγίων Αναργύρων. Σήμερα, αλλοιωμένη με επεμβάσεις και προσθήκες τσιμέντου, έχει χάσει σχεδόν ολοκληρωτικά τον βυζαντινό της χαρακτήρα. Ο ναός, στη μορφή που μας παραδόθηκε, είναι ξυλόστεγη τρίκλιτη βασιλική. Εσωτερικά, φέρει πολλά στοιχεία των χρόνων της τουρκοκρατίας, όπως το χαμηλό χτιστό τέμπλο, μικρές πόρτες κ.ά. Ωστόσο, το σημαντικό είναι ότι επίσης υπάρχουν ακόμα τα στοιχεία εκείνα που βεβαιώνουν για την πραγματική ηλικία του μνημείου. Έτσι, το τριμερές Ιερό με τη θολωτή του κάλυψη, τις ψηλές αναλογίες και τις τρίπλευρες κόγχες, μπορούν άνετα να το χρονολογήσουν στους βυζαντινούς χρόνους. Ειδικά οι δύο έμπροσθεν (ανατολικοί) κίονες, μάλλον βρίσκονται στις αρχικές τους θέσεις. Δύο βαθύνσεις στο νότιο και βόρειο τοίχο του ναού, φανερώνουν με σαφήνεια τον αρχικό του αρχιτεκτονικό τύπο. Επρόκειτο για έναν σταυροειδή εγγεγραμμένο ναό, απλό δικιόνιο. Οι τοιχογραφίες είναι κατά πολύ νεώτερες, και όχι ιδιαίτερα καλής τέχνης. Ελάχιστες μόνον από αυτές μπορούν να χρονολογηθούν στον 18ο αιώνα.

Μπούρας Χ- Καλογεροπούλου Α. - Ανδρεάδη Ρ., Εκκλησίες της Αττικής, Αθήνα 1969, σ. 14-15, Bouras Ch.- Kaloyeropoulou A.- Andreadi R., Churches of Attica, Athens 1970, p. 13-15, illustrations 40-46.